Τι γίνεται τώρα με την ΄΄μέθοδο ΄΄της τιμωρίας;
Η τιμωρία θα πρέπει για να είναι αποτελεσματική , απέναντι σε ένα παιδί που δεν τηρεί τον λόγο του να είναι μέθοδος οριοθέτησης και ανάληψης ευθυνών και όχι μέθοδος τρομοκρατίας ή φόβου για τα παιδιά .Για παράδειγμα αν στο παιδί έχουμε δηλώσει πως αν τελειώσει τα μαθήματά του εγκαίρως ,θα πάει για παιχνίδι στην πλατεία ,κι εκείνο δεν τηρήσει την υπόσχεσή του , θα πρέπει να του κάνουμε ξεκάθαρο ότι εφόσον δεν έχει τελειώσει τις υποχρεώσεις ,απόρροια της δικής του αναβολής είναι να μην δικαιούται να παίξει με τους φίλους του .Αυτό γίνεται όταν του δηλώσουμε πως: "Είμαι αναγκασμένη ,εφόσον δεν έχεις τελειώσει με τις υποχρεώσεις σου προς το σχολείο να μην σε αφήσω να παίξεις. Αύριο όμως αν θέλεις μπορείς να έχεις την ίδια ευκαιρία και ίσως αύριο τα καταφέρεις!" Από αυτό συμπεραίνουμε πως πρέπει να κάνουμε ξεκάθαρο στο παιδί ότι δεν θα παίξει επειδή εκείνο δεν φρόντισε να εξασφαλίσει ελεύθερο χρόνο για εκείνο,ότι ήταν υποχρέωση του να έχει τελειώσει τα μαθήματά του και δικαίωμα του να παίξει αφού έχει τελειώσει με αυτά.Έτσι του γίνεται κατανοητό ότι εκείνος ευθύνεται που δεν "κέρδισε"το παιχνίδι του .
Κατ' αυτόν τον τρόπο μαθαίνουμε στα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία ότι δεν έχουν μόνο δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις στις οποίες πρέπει να είναι εντάξει αν θέλουν να κερδίζουν δραστηριότητες που τους αρέσουν .Σύμφωνα με αυτή την τοποθέτηση η τιμωρία γίνεται ένα μέσο διαπαιδαγώγησης και όχι φόβου ,όπου το παιδί καταλαβαίνει ότι η τιμωρία είναι μέσο λήψης ευθυνών και όχι μέθοδος τρόμου και πανικού .Το παιδί σκέφτεται ότι το ίδιο υποβάλλει τον εαυτό του στην διαδικασία της " τιμωρίας" επειδή δεν τελείωσε τα μαθήματά του ,το οποίο αλληλοϋποστηρίζεται από την επιβράβευση .Ανακεφαλαιώνοντας ,θα μπορούσε να αναφερθεί ότι είναι καλύτερο να δίνουμε τα "εύσημα" στα παιδιά ,να κάνουμε διάλογο μαζί τους και όχι να τα τιμωρούμε.Κι αν ακόμα προβούμε σε αυτή την αντίδραση θα ήταν εύλογο να το δείξουμε χωρίς θυμό ,δίνοντάς του την εντύπωση πως είναι εκείνο υπεύθυνο των πράξεων του .
Αλεξάνδρου Μαρία
Φιλόλογος - Με γνώσεις παιδοψυχολογίας